Isnin, 15 April 2013

20 pondok di Kelantan pertahan kepimpinan ulama




Aslani M | Foto Zamani Md Zain,
15 Apr 2013
KUBANG KERIAN: Pusat-pusat pengajian pondok akhirnya muncul dengan deklarasi mempertahankan kepimpinan ulama di Kelantan dan mendokong perjuangan mara ke Putrajaya.


Sebanyak 16 wakil pusat pengajian pondok tampil ke hadapan bagi menyatakan sokongan padu terhadap kepimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Mereka mewakili Pondok Pasir Tumbuh, Pondok Padang Kala, Pondok Beta Hilir, Pondok Tunjung, Pondok Lubuk Stol, Pondok Sri Permai Seligi, Madrasah Rahmaniah Neting, Pondok Padang Pak Amat.

Selain itu Pondok Gelang Mas, Pondok Banggol Stol, Pondok Lubuk Tapah, Pondok Sungai Durian, Pondok Sungai Bayu dan Pusat Pengajian Pondok Kandis.

Deklarasi tersebut dibuat memandangkan ada pihak yang mendakwa mewakili institusi pondok di Kelantan iaitu Gabungan Sekolah Pondok Kelantan (Minda Pondok) dan Ustaz Muda Membela Agama dan Tanah Air (Umati) mengajak orang ramai menyokong Umno.

NGO yang ditaja Umno tersebut turut dikenali sebagai Ikatan Cendikiawan Islam Kelantan (Icik) dan Selamat Tinggal PAS (STP).

Fatwa mereka kononnya mengundi PAS adalah haram kerana bekerjasama dengan DAP menyebabkan institusi pondok yang sah berdaftar tampil menjelaskan keadaan sebenar.

Ustaz Abdul Aziz Che Mat dari Pondok Padang Kala berkata, manusia hendaklah hidup berpandu kepada peraturan yang ditetapkan Allah Taala.

“Kami menyokong kepimpinan Tok Guru Nik Abdul Aziz dan berdoa mudah-mudahan Islam tersebar lebih meluas ke seluruh Malaysia pulau di nusantara,” katanya.

Ustaz Jalaluddin As Sayuti dari Pondok Beta Hilir memberitahu pusat-pusat pengajian pondok di Kelantan tetap istiqomah memperjuangkan Islam.

Menurutnya, guru-guru pondok dan pelajar sentiasa menyokong kepimpinan ulama.

Ustaz Azmi Daud dari Pondok Tunjung berkata, pondok menjadi benteng bagi mempertahankan Islam dan memastikan syariat Allah dapat ditegakkan di muka bumi.

“Adalah wajib syarie bagi orang Islam mengundi calon PAS pada pilihan raya umum ke-13. Begitu juga calon lain dari Pakatan Rakyat perlu disokong melalui Tahaluf Siyaasi bagi menumbangkan kerajaan yang zalim.

“Malang sungguh ada pihak yang mengaku Minda Pondok tidak faham erti Tahaluf Siyaasi. Mereka memahami agama menggunakan akal semata-mata,” kata Ustaz Zulkifli Zakaria dari Pondok Banggol Stol Rantau Panjang.

Mereka melafazkan sokongan padu yang tidak berbelah bagi itu pada Ijtimak Ulama dan Guru-Guru Pondok di Pondok Pasir Tumbuh malam tadi. (Gambar atas)

Ijtimak yang bermula selepas solat Asar dihadiri lebih 4,000 guru dan pelajar dari 20 pondok di seluruh Kelantan.

Perasmian penutup disempurnakan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakub. Hadir sama Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, Ketua Dewan Ulamak PAS PAS negeri, Datuk Mohamed Daud dan timbalannnya, Ustaz Hassan Mohamood

Tiada ulasan:

Catat Ulasan