Rabu, 29 Ogos 2012

Rumah terbuka MB Kedah dibanjiri lautan manusia Azamin Amin , 27 Ogs 2012 (Lautan manusia membanjiri Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah 25 Ogos lalu pada Syawal keenam di kediaman rasmi Seri Mentaloon.) ALOR SETAR: Saban tahun, rakyat Malaysia khususnya penduduk Kedah tidak sesekali melepaskan peluang merasai nikmat kemeriahan sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah dan tahun ini kunjungan orang ramai di luar kebiasaan, apabila lebih 40,000 menghadirinya. Orang ramai dari pelbagai kaum mula membanjiri Seri Mentaloon seawal jam 9.00 pagi walaupun majlis pada 25 Ogos itu bermula sekitar 11.00 pagi sehingga berlaku kesesakan lalulintas malah ada sanggup berjalan kaki lebih dua kilometer untuk ke kediaman rasmi pemimpin yang mereka hormati itu. Kemeriahan majlis turut diserikan dengan keberangkatan Tunku Bendahara Kedah yang merupakan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Yang Teramat Mulia Datuk Seri Utama Tan Sri Tunku Annuar Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Badlishah dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan Bendahara Kedah serta Ahli-Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah. (Adun Kubang Rotan, Nasir Mustafa sedang melayan ketua-ketua Sami Siam yang datang ke majlis rumah terbuka MB Kedah.) Tanpa kecuali kehadiran para Exco Kerajaan Negeri serta Ahli Dewan Undangan Negeri turut memeriahkan majlis ini sekaligus dapat menyantuni dan mendekati rakyat Kedah. Antara hidangan yang disajikan ialah nasi dagang, sate, murtabak, laksa, soto, lontong, bihun sup, mee goreng mamak, tapai, koey teow kerang, keropok lekor, kuih raya, buah-buahan, ketupat dan rendang. (Anakanda Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong Tunku Panglima Besar Kedah, Datuk Seri DiRaja Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz disambut Adun Kubang Rotan Nasir Mustafa ketika menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar.) Rendang dan ais krim adalah sajian yang paling awal habis berbanding menu lain manakala kegembiraan dan keriuhan kanak-kanak untuk mendapat duit raya tidak pernah dikesampingkan apabila pihak penganjur menyediakan puluhan ribu ringgit untuk diberikan kepada mereka. Rata-rata menyifatkan bahawa sambutan Majlis itu senantiasa mendapat perhatian dan amat dinantikan saban tahun, kerana inilah peluang terbaik mereka untuk melihat sendiri dan bertemu mesra dengan para pemimpin kerajaan dan wakil rakyat yang disanjungi sunggunhpun terpaksa meredah lautan manusia yang membanjiri pekarangan Seri Mentaloon yang saban tahun meningkat kehadirannnya. (Orang ramai sanggup beratur panjang untuk mendapat juadah istimewa antaranya sate dan ais krim.) (Exco Kedah Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi sedang memilih juadah di Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah. Di belakangnya (baju melayu biru) ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Datuk Paduka Haji Rasli Basir.)


Rumah terbuka MB Kedah dibanjiri lautan manusia

Azamin Amin ,27 Ogs 2012

(Lautan manusia membanjiri Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah 25 Ogos lalu pada Syawal keenam di kediaman rasmi Seri Mentaloon.)

ALOR SETAR: Saban tahun, rakyat Malaysia khususnya penduduk Kedah tidak sesekali melepaskan peluang merasai nikmat kemeriahan sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah dan tahun ini kunjungan orang ramai di luar kebiasaan, apabila lebih 40,000 menghadirinya.

Orang ramai dari pelbagai kaum mula membanjiri Seri Mentaloon seawal jam 9.00 pagi walaupun majlis pada 25 Ogos itu bermula sekitar 11.00 pagi sehingga berlaku kesesakan lalulintas malah ada sanggup berjalan kaki lebih dua kilometer untuk ke kediaman rasmi pemimpin yang mereka hormati itu.

Kemeriahan majlis turut diserikan dengan keberangkatan Tunku Bendahara Kedah yang merupakan Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Yang Teramat Mulia Datuk Seri Utama Tan Sri Tunku Annuar Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Badlishah dan Yang Amat Berbahagia Toh Puan Bendahara Kedah serta Ahli-Ahli Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

(Adun Kubang Rotan, Nasir Mustafa sedang melayan ketua-ketua Sami Siam yang datang ke majlis rumah terbuka MB Kedah.)

Tanpa kecuali kehadiran para Exco Kerajaan Negeri serta Ahli Dewan Undangan Negeri turut memeriahkan majlis ini sekaligus dapat menyantuni dan mendekati rakyat Kedah.

Antara hidangan yang disajikan ialah nasi dagang, sate, murtabak, laksa, soto, lontong, bihun sup, mee goreng mamak, tapai, koey teow kerang, keropok lekor, kuih raya, buah-buahan, ketupat dan rendang.

(Anakanda Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong Tunku Panglima Besar Kedah,  Datuk Seri DiRaja Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz disambut Adun Kubang Rotan Nasir Mustafa ketika menghadiri Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar.)

Rendang dan ais krim adalah sajian yang paling awal habis berbanding menu lain manakala kegembiraan dan keriuhan kanak-kanak untuk mendapat duit raya tidak pernah dikesampingkan apabila pihak penganjur menyediakan puluhan ribu ringgit untuk diberikan kepada mereka.

Rata-rata menyifatkan bahawa sambutan Majlis itu senantiasa mendapat perhatian dan amat dinantikan saban tahun, kerana inilah peluang terbaik mereka untuk melihat sendiri dan bertemu mesra dengan para pemimpin kerajaan dan wakil rakyat yang disanjungi sunggunhpun terpaksa meredah lautan manusia yang membanjiri pekarangan Seri Mentaloon yang saban tahun meningkat kehadirannnya.


(Orang ramai sanggup beratur panjang untuk mendapat juadah istimewa antaranya sate dan ais krim.)


(Exco Kedah Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi sedang memilih juadah di Rumah Terbuka Aidilfitri Menteri Besar Kedah. Di belakangnya (baju melayu biru) ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Datuk Paduka Haji Rasli Basir.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan